داماد احمدینژاد: ایشان «یکهو» تصمیم گرفتند
![]() |
![]() |
![]() |
امریکا در حق بشریت وخصوصا درحق ملتهای مسلمان جنایات زیادی کرده است .در ایران در افغانستان در عراق و...غمی سنگین که از فقدان مادر بر دل این دخترک نشسته است، دیر یا زود کار خود را خواهد کرد و طومار ستمکاران را در هم خواهد پیچید. این سنت الهی است و تغییرناپذیر.حوصله ما کم است!خدا را در این صحنه بخوبی می شود حس کرد. دیدن تصویر یتیمی غمناک که به نقاشی خود کشیده از مادرش پناه برده است در دل من و ما طوفان بپا می کند با ارحم الراحمین چه می کند؟!تردید ندارم خداوند در عوض فقدان آغوش مادر این دختر خردسال، آرامشی زیبا از جانب خویش را به او هدیه کرده است.اگر خداوندخیال را در وجود ما انسانها نمی گذاشت چه می شد؟نه شعری آفریده می شد و نه داستانی نوشته ! در این صورت ادبیات بشری چه داشت؟ دراین شب های خدایی ، به اندازه وسعمان ،یتیمان را دریابیم.مولای ما شب ها در سرکشی از ایتام خواب نداشت!
به گزارش خبرنگار مهر محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در مراسم ضیافت افطار جوانان حذب اعتدال و توسعه که در امشب در تالار خانه معلم برگزار شد، در تشریح شکل گیری این حزب گفت: بعد از دو دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بعضی از دوستان به این جمع بندی رسیدند دوباره آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاد تکرار نشود یعنی کسانی که بعد از پیروزی انقلاب از پشت میز دانشگاه به میز مدیریت رفتند با توجه به وضعیت گذشته دوباره این اتفاق نیفتد.وی با بیان این که تصمیم گرفتیم حزبی ایجاد کنیم که یک باشگاه، پژوهشگاه و دانشگاه باشد، افزود: بر همین اساس حزب اعتدال اعلام حضور کرد و گفتمانی که امروز در جامعه مطرح شد نتیجه همین تفکر بود.دبیر کل حزب اعتدال و توسعه با بیان این که ایران بعد از دو دهه در رقابت جهانی با کشورهای دیگر قرار گرفته است، افزود: ما معتقد بودیم جایگاه ملت ایران اینجا نیست ملت ایران می تواند در راس رقابت های جهانی قرار بگیرد لذا برای این که ایران بتواند توسعه پیدا کند باید از همه امکانات استفاده کند.نوبخت با اشاره به این که این امکانات فقط در نیروهای اصلاح طلب و اصولگرا منحصر نیست، افزود: این امر باعث شد که جریانی به نام جریان میانه پا در عرصه ظهور بگذارد، خیلی ها در سقف کوتاه اصلاح طلبی و اصولگرایی نمی گنجند، اگر قرار است ایران توسعه پیدا کند از همه این ها باید استفاده کرد.وی ادامه داد: ما از همان ابتدای شکل گیری با دوستان اصلاح طلب یک زاویه داشتیم همانطور که با دوستان اصولگرا زاویه داشتیم.مشاور حسن روحانی به خصوصیت دولت آتی اشاره کرد و گفت: دولتی قرار است در 12 و 13 مرداد بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف شکل بگیرد که داعیه اش این است که به جای معیار جناحی افراد را با معیار شایستگی دور هم جمع می کند.نوبخت در پایان افزود: حزب اعتدال و توسعه توانست کاندیدایی معرفی کند و از آن کاندیدا خواست برنامه ها را معرفی کند، اما پشتیبانی حزب اعتدال و توسعه منجر به موفقیت نشد بلکه حضور و خواست ملت منجر به موفقیت شد.
روز سیزدهم ماه مبارک رمضان در طول تاریخ، شاهد رخدادها و حوادثی بوده است و طبق روايات، اعمالي و دعاهايي نيز براي اين روز ذکر شده است.
روز : قبول شدن توبه حضرت آدم (عليه السلام) و روز اول سه روز روزه آن حضرت
بنابرنقلي نزول زبور بر حضرت داود (عليه السلام)
ب : بنابرنقلي نزول انجيل برحضرت عيسي (عليه السلام)
روز : غزوه بدر سال ۲ هجرت بنابرنقلي ولادت حضرت امام حسين (صلوات الله عليه) سال ۳ هجرت روز : فتح مكه سال ۸ هجرت روز : خبر دادن حضرت مولاعلي (صلوات الله عليه) از شهادت خود سال ۴۰ هجرت روز : هلاكت حجاج ثقفي (لعنه الله) سال ۹۵ هجرت
در اين روز سنه ۹۵, حجاج ثقفى بسبب مرض آكله (خوره = جذام) كه در جوف او پيدا شد، بدركات جحيم پيوست و در بلده واسط كه از بناهاى خود او است بخاك رفت و من شرح حال او را در كتاب تاريخ خود ذكر كردم و هم نقل كردم كه عدد كشتگان او (بجز آنچه كه بسبب حروب و عساكر او كشته شده بود) به صد و بيست هزار بشمار رفته و در محبس او پنجاه هزار مرد و سى هزار زن كه شانزده هزار از آنها برهنه و عريان بودند، از دنيا رفتند، و مرد و زن را با هم حبس ميكرد و محبس او را سقفى و ساترى نبود. روايت است كه در جمعه آخر عمر خود سوار شده بود كه به نماز جمعه ميرفت كه صداى ضجه شنيد. پرسيد اين شيون چيست. گفتند: صداى كسانى است كه در زندان تو مي باشند كه از گرسنگى و سختى صحيه و ضجه مي كشند. حجاج رو به ناحيه ايشان كرد و گفت: اخسؤوا فيها و لاتكلمون (آيه پاسخ به اهل جهنم) پس از آن جمعه ديگر نخواند كه خودش بجهنم پيوست. حجاج شيعيان امير المؤمنين (عليه السلام) و خواص آن حضرت را بسيار بكشت و كميل بن زياد و قنبر را او شهيد كرد و عبدالرحمن بن ابى ليلى را چندان تازيانه زد كه كتفهايش سياه شد و امر كرد كه امير المؤمنين (عليه السلام) را سب كند، او در عوض مناقب آن حضرت بگفت. حجاج او را بكشت و يحيى بن ام الطويل را كه از حواريين حضرت سجاد (عليه السلام) بود، دست و پا بريد، تا شهيد شد و آخر كسى را كه شهيد كرد سعيد بن جبير بود و حضرت امير (عليه السلام) كرة بعد كرة (بارها) در مخاطبات خود با اهل كوفه از امارت و خونريزى حجاج و گرفتاريهاى مردم در زمان او و بنى اميه خبر داده و از او بغير از غلام ثقفى تعبير به ابا وذحة نيز فرموده. و ابن ابى الحديد و غيره در شرح آن وجوهى گفته اند. بنابرنقلي ولادت حضرت امام مهدي (عجل الله تعالى فرجه الشريف) سال ۲۵۵ هجرت شب : احتراق مسجد نبوي توسط يك صاعقه سال ۸۸۶ هجرت ب : وقوع يكي از علايم ظهور كسوف خورشيد در غير وقت طبيعي آن، از آنجا كه كسوف از نظر طبيعي در ايام محاق (۲۸-۲۹) اتفاق مي افتد، و خسوف در ليالي بدر لذا وقوع كسوف در وقت خسوف (۱۳) آيت الهي خاصي است و از علائم ظهور است. آئين هنگام شب سيزدهم ماه رمضان: اول ليالى بيض است و در آن سه عمل است: ۱- غسل ۲ - چهار ركعت نماز، در هر ركعت صد و بيست و پنج مرتبه توحيد. ۳- دو ركعت نماز است كه در شب سيزدهم رجب و شعبان نيز خوانده ميشود: در هر ركعت بعد از حمد، ياسين و تبارك الملك و توحيد بخواند. روز سيزدهم ماه رمضان: بخواند اللهم طهرنى فيه من الدنس و الاقذار و صبرنى فيه على كائنات الاقدار و وفقنى للتقى و صحبة الابرار بعونك يا قرة عين المساكين.
![]() |
گفت برات یک هدیه خریدم. کلی ذوق کردم. این کتاب رو بهم داد و هرهر زد زیر خنده... خنده ها! از اون خنده ها که بند نمیاد! پدر هم پدرهای قدیم ... والله خیلی وقت بود دوتایی باهم اینطور از ته دل نخندیده بودیم.
مقدمه:اصلاحات وجهی از تحول سیاسی است.در باره این وجه از تحول سیاسی تعاریف متعددی به عمل آمده است. برای نمونه در تعریف آن آمده است که اصلاحات به تغییرات آرام،مسالمت آمیز،،تدریجی و جزی در جامعه گفته می شود.(احمدی،1384: 1) یا اینکه اصلاحات به بهبود خواهی،سامان بخشی به وضع موجود به روش معتدل و تدریجی در زندگی سیاسی،اجتماعی واقتصادی اطلاق می شود. (احمدی،1384: 1)در تعاریف دیگر این بعد از تحول سیاسی گفته شده است که اصلاحات به معنی ایجاد تغییرات سودمند به شیوه تکاملی ومسالمت گراست که با هدف دستیابی به تعادل و رفع مصایب،تصحیح خطا ها و متوقف سازی سوء استفاده های اجتماعی و جلوگیری از وقوع بحران های اجتماعی سیاسی به اجرا در می آید.(حاجی پور،1383: 2)برخی از تعاریف موجود بر اصلاحات ناظر بر ابعاد اجتماعی این وجه از تحول سیاسی است. در این باره اصلاحات به معنی دادن ساختاری نوین و نظمی بهتر و برنامه ریزی شده به جامعه در نظر گرفته شده است. چنین شرایطی بر تعریف اصلاحات صرفاً از طریق نقد اوضاع و یافتن روش های خروج از تنگناها امکان پذیر می گردد.(حاجی پور،1383: 2)در همین راستا در تعریفی دیگری گفته شده است که اصلاحات چیزی جز به اختیار گرفتن عقلایی محیط طبیعی واجتماعی نیست که در فرآیند آن سازوکار های مشکل گشا و حرکت های رو به پیش در مهندسی اجتماعی، اتخاذ می گردد.(حاجی پور،1383: 2) برای اصلاحات مفروضه های متعددی را می توان در نظر گرفت. مهمترین مفروضه های اصلاحات عبارتند از:1) اصلاحات پیوسته در برابر فساد مطرح می شود،2) اصلاحات اگر از جانب حاکمان اعمال شود،حرکت آن از بالا به پایین است،3) اما اگر از جانب مردم انجام گیرد، حرکت آن از پایین به بالاست،4) اصلاحات در جوامعی رخ می دهد که از نوعی ثبات و تعادل برخوردار باشند،5) اصلاحات مشخصاً از راه های قانونی و با استفاده از نهاد های قانونی صورت می گیرد.،6) جنبه های اصلاحات ممکن است اقتصادی،سیاسی،اجتماعی،حقوقی و مذهبی باشد،7) حضور توده ها در اصلاحات نه شرط لازم است نه شرط کافی،8) اصلاحات بر خلاف انقلاب با خشونت همراه نیست،9) اصلاحات بر خلاف انقلاب ها،ساختار های سیاسی و اجتماعی جامعه را دگرگون نمی سازند.(میر احمدی،1387: 17) پیشینه اصلاحات در ایران: جریان اصلاحات و به تعبیری گفتمان اصلاح طلبی، در سه دوره از تاریخ ایران مجال ظهور یافته است. اولین دوره از جریان اصلاحات در مقابل پاتریمونیالیسم قاجار و مشخصا در قالب جنبش مشروطه مجال ظهور یافت.دومین دوره از جریان اصلاحات در مقابل پاتریمونیال مطلقه پهلوی در قالب نهضت ملی خود را نشان داد. سومین دوره اصلاحات در مقابل استیلای سنت گرایی ایدئولوژیک پس از انقلاب اسلامی در 1376 و در قالب جنبش دوم خرداد مجال بروز یافته است.(بشیریه،1381: 71) 1) پیشینه اصلاحات در عصر قاجار:آنچنانکه که گفته شد اولین دوره ازجریان اصلاحات در مقابل پاتریمونیالیسم قاجار و مشخصا در قالب جنبش مشروطه مجال ظهور یافت. البته جریان اصلاحات توانست در ادوارکوتاه اما قابل ملاحظه آنهم قبل از جنبش مشروطه در فضای سیاسی و اجتماعی ایران بروز یابد.بنابراین می توان گفت که اولین موج از جریان اصلاحات ابتدا از عصر عباس میرزا آغاز شد که نشانگان آن در طول جنگ های ایران روس خود را نشان داد.عباس میرزا فرزند چهارم فتحعلی شاه بود که شاهزاده با کفایت و دلیری بود که توانست رشادت های قابل ملاحظه ای را در جنگ های ایران و روسیه از خود نشان دهد.عباس میرزا در طول جنگ اول ایران و روس نشان داد که نیروهای عشایری در برابر توپخانه سیار کارساز نیست،از این رو به اصلاح طلب معاصر خود در امپراتوری عثمانی یعنی سلطان سلیم سوم تاسی کرد و نظام جدید عثمانی را به سبک خویش در آذربایجان پیاده کرد.(زرین کوب،1375: 165) لذا ارتش خود را به توپخانه سیار مجهز کرد،سلاح های جدیدی را وارد ایران ساخت و نیروهای نظامی خود را به لباس متحد الشکل الزام نمود. او ضمن چاپ کتاب های زیاد،دارالترجمه ای برای کتب راهنمای نظامی و مهندسی در تبریز بنا کرد و آنان را ملزم به دانستن دروس علمی و یاد گیری نقشه برداری و آموختن زبان های خارجی نمود.او کارگزارانی را به روسیه اعزام کرد تا حرفه های جدید بیاموزند. او با در اختیار گرفتن افراد کاردان و با کفایتی چون: محمد خان امیر نظام،میرزا تقی خان فراهانی(امیر کبیر)، میرزای بزرگ فراهانی و پسرش قائم مقائم،و میرزا صادق وقایع نگار، اقدامات حرکت به پیشی را به انجام رساند.او همچنین حقوق دربار،مستمریها و ولخرجیها را متوقف کرد و برای جلوگیری از تکرار قیام مذهبی که سلطان سلیم سوم را ساقط کرده بود،فتوای روحانیت را در موافقت با نظام جدید به دست آورد. (زرین کوب،1375: 166) دومین موج اصلاحات قاجار در زمان پادشاهی محمد شاه و در اقدامات وزیر با کفایت او قائم مقائم به بار نشست. قائم مقام پیشتاز رویکرد و نگرش اصلاحات و به نوعی زمینه ساز حکومت داری به شیوه میهن دوستانه در ایران عصر جدید است. شیوه ای که بعد ها،توسط افرادی چون امیر کبیر و مصدق ادامه یافت.(زرین کوب،1375: 167) سومین موج اصلاحات قاجار در زمان صدارت ناصرالدین شاه و به وسیله میرزا تقی خان فراهانی معروف به امیرکبیر دنبال شد. اصلاحات امیر کبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز شد و تا پایان صدارت کوتاه او ادامه یافت.در واقع اقدامات امیر کبیر،مبنای بخش عمده ای از اصلاحات مدنی و اداری بعد از دوران او شد.(آدمیت،1354: 56) امیر کبیر با تاکید بر ضرورت اقتدار حکومت مرکزی بر محور سلطنت و ضروت تبدیل ساختار قدرت به ساختی در خدمت امنیت اجتماعی و رفاه عمومی،شکل جدیدی از سلطنت را بنیاد نهاد که برخی از تاریخ نگاران آن را استبداد منور نامیده اند.(ازغندی،1379: 96) در یک چنین نظام سیاسی مردم به جای آنکه ملوک مالک الرقاب و بنده پادشاه باشند، به ملتی با برخورداری از حقوق اجتماعی و سیاسی معین،تبدیل می شوند.(ازغندی،1379: 96)از جمله نشانگان اصلاحات امیر کبیر می توان به اقدام او در تاسیس مدرسه دارالفنون،انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه، رسیدگی به وضع مالیه،اصلاحات اجتماعی، سروسامان دادن به ارتش، اصلاحات سیاست خارجی،اصلاحات مذهبی وحذف القاب وعناوین اشاره کرد. امیر کبیر حتی قصد دگرگونی در نظام سیاسی را داشته و برای استقرار کنسطیطوسیون منتظر فرصت مناسب بوده اما مجالش نمی دهند. ادامه اصلاحات امیر کبیر را صدر اعظم های دیگری چون: میرزا حسین خان سپهسالار، میرزا علی خان امین الدوله و میرزا علی خان امین السلطان دنبال کرده اند. (زرین کوب،1375: 177)چهارمین موج اصلاحات زمان قاجار بعد از صدارت مظفرالدین شاه و در دوران انقلاب مشروطه بروز یافت.اصلاحات این دوره از تاریخ سیاسی واجتماعی ایران که منجر به انقلاب مشروطه گردید،زمینه های های چون،ساختاری،سیاسی واجتماعی وفکری را به همراه داشت. مهمترین مولفه در زمینه های ساختاری اصلاحات این عصر، به نحوه سلطنت ناصرالدین شاه،وجود استبداد ونارضایتی مردم از نحوه حکومت ناصرالدین شاه ربط داشت.(زرین کوب،1375: 183) زمینه های سیاسی و اجتماعی اصلاحات این عصر هم به طرح اندیشه های سیاسی واجتماعی با محوریت ارزش هایی چون: مساوات طلبی،آزادیخواهی،قانونگرایی و اومانیسم باز می گشت که از طرف نخبگان سیاسی ودولتمردانی وطن خواهی چون: امیر کبیر و میرزا حسین خان قزوینی دنبال شد. (ازغندی،1385: 66)زمینه های فکری اصلاحات هم به مساعی اندیشه متفکرانی چون: حاج زین العابدین مراغه ای،تاریخ بیداری ایرانیان،ناظم الاسلام کرمانی،عبدالرحیم طالبوف،میرزا فتحعلی آخوند زاده،میرزا ملکم خان،میرزا آقا خان کرمانی،سید جمال الدین اسد آبادی،سخنرانی های سید جمال واعظ،ملک المتکلمین، روزنامه های حبل المتین،چهره نما،حکمت و ملا نصر الدین مربوط بود. این آثار به لحاظ فکری تاثیر قابل ملاحظای بر اصلاحات این ایام گذاشت.با این حال این زمینه ها،منجر به انقلاب مشروطه شد تا اصلاحات دوران قاجاری روند دیگری به خود بگیرد. (زرین کوب،1375: 184) به این ترتیب موج واقعی اصلاحات در عصر قاجار در انقلاب مشروطه نمود یافت.بنابر این باید اذعان نمود که جنبش مشروطه طلبی نمود سیاسی واجتماعی ورود اندیشه های مدرن به ایران بود که بر پایه های لیبرالیسم،دموکراسی،عقلانیت،قانون،تفکیک قوا،قانون اساسی،سکولاریسم و سیاست زدایی دین و نهاد های دینی قرار داشت. (زرین کوب،1375: 186)
2) پیشینه اصلاحات در عصر پهلوی :آنچنانکه که ذکر گردید دومین دور ازجریان اصلاحات در مقابل پاتریمونیالیسم پهلوی و مشخصا در قالب نهضت ملی و مشخصاً در اقدامات مصدق مجال بروز یافت.(یکتا،1382: 3) این دوره از اصلاحات هم زمینه هایی را به همراه داشت. این زمینه های بیشتر جنبه نوسازی داشت که در اقدامات عقل گرایانه و بهنجارسازانه رضاه شاه وپسرش محمد رضا شاه خود را نشان داده بود وآسیب های عمده ای را بر گروه ها وفرهنگ جامعه سنتی وارد می کرد.(ازغندی،1385: 37) اصلاحات عقل گرایانه و بهنجارسازانه رضاه شاه که مبنای اصلاحات عصر او شد عبارت بود از:1) متمرکز ساختن منابع و ابزار قدرت،2) ایجاد وحدت ملی،3) تاسیس ارتش مدرن،4) تضعیف مراکز قدرت پراکنده،5) اسکان اجباری و خلع سلاح عشایر، 6) ایجاد دستگاه بوروکراسی جدید واصلاحات مالی و متمرکز اداری، 7) تقسیم اراضی خالصه بین کشاورزان، 8) تاسیس مدارس،9) ایجاد موسسات تمدنی و اعزام دانشجو به خارج، 10) ایجاد جاده و راه آهن، 11) پیشرفت تجارت،12) تعقیب جدایی دین از سیاست، 13) اتخاذ نام پهلوی و تبدیل تاریخ هجری به شمسی، 14) حفظ تمامیت ارضی، 15) غرب گرایی و احیا فرهنگ ملی، 16)گذشته گرایی وگرایش به فرهنگ باستانی و میراث آرکائیسم، 17) برگزاری جشن هزاره فردوسی و بنای یادگار در طوس. (زرین کوب،1375: 195) این اقدامات رضاه شاه تحولاتی بنیادی را در ساختار اقتصادی،نظام آموزشی،اداری و نظامی ایجاد کرد و شکل و محتوای زندگی جامعه و روابط اجتماعی را دگرگون کرد. در این راستا گفته شده است که از جنبه اجتماعی شانزده سال سال سلطنت رضا شاه یک دوره کلیدی برای گذار جامعه ایرانی از شیوه تولید شبانکارگی ایلاتی به تولید کامل تولید بورژوایی و خرده کالایی است. (ازغندی،1385: 144) برایند چنین اقداماتی،تحصیل وتحمیل استبداد بر فضای سیاسی واجتماعی ایران بود. در این زمینه مقایسه نتایج و دستاوردهای دولت های غربی با نتایج اقدامات رضا شاه در الگو های دولت مطلقه بیشتر می تواند نشان دهنده ادعای ما درتحصیل وتحمیل استبداد رضاه شاه باشد. در این زمینه گفته شده است افدامات دولت های غربی در دولت های مطلقه منجر به آن شد که نقش شخصیت در روند تصمیم گیری و اجرایی اعتبار خود را از دست دهد. برعکس در ایران،تمرکز قدرت رضا شاه و پسرش،مانع اصلی نهادینگی قدرت در تمامی حوزه های برنامه ریزی و اجرایی سیاسی واجتماعی بود. اگر چه رضا شاه توانست با قدرت امنیت را به ارمغان بیاورد،اما قادر نگردید ابزار و نها های اجبار را بر ساختار طبقاتی استوار سازد و این امر درست در مقابل اصلاحات دولت های مطلقه در اروپای قرن شانزدهم وهفدهم بود.این گونه اقدامات از اواسط سلطنت محمد رضا شاه ومشخصا از فاصله 1334 به بعد،به نوعی بازتولید و تجدید ساخت شد. (ازغندی،1385: 38) نظر به تحصیل استبداد ناشی از اقدامات عقل گرایانه پهلوی اول و پسرش آنهم بعد از ترور نافرجام در دانشگاه تهران،اصلاحاتی در زمان مصدق شکل گرفت. مصدق که در رهگذر اعتراض به تقلب در انتخابات مجلس شانزدهم و قرار داد الحاقی گس- گلشائیان، جبهه ملی را تشکیل داده بود، در سال 1330 و بعد از ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 به نخست وزیری رسید.(فوران،1382: 425) وی بعد از نیل به مقام نخست وزیری، کابینه جدید و برنامه 9 ماده ای اصلاحتش را به مجلس هفدهم معرفی کرد که شامل اصلاح قوانین انتخاباتی،مالی،اقتصادی،پولی،اصلاحات اداری،قضایی،اصلاح قوانین مطبوعاتی و اصلاح خدمات آموزشی و بهداشتی و ارتباطات بود. به هرحال،با قبول زمامداری از طرف او ،فضای اختناق سیاسی که در دوران عبدالحسین هژیر و ساعد، شدت گرفته بود،باز شد، مطبوعات د وباره حیات تازه یافت و مبارزات احزاب سیاسی دو باره بر قرار گشت. در مجموع مهمترین مساهمت جبهه ملی در راستای اصلاحات، تحقق اصول دموکراسی، حکومت قانون ورهایی ایران از مدار وابستگی به انگلستان بود که این وابستگی می رفت که به وسیله
مادر گفت : باقالی پلو با ماهی... با خنده رو به مادر کرد و گفت : ما امروز این ماهی ها را می خوریم و یک روزی این ماهی ها ما را می خورند...چند وقت بعد ... عملیات والفجر 8
درون اروند رود گم شد ... و مادر...تا آخر عمرش ماهی نخورد .....
دوره انتخابات |
رئیس جمهور منتخب |
میزان رای |
درصد رای از کل آرا |
نفر دوم |
میزان رای |
درصد رای از کل آرا |
فاصله رای از نفر دوم و درصد اقبال |
درصد رای بالای به حدنصاب |
دوره اول 5 بهمن 58 |
ابوالحسن بنی صدر |
10753752 |
76 ٪ |
سید احمد مدنی |
2242327 |
15.8٪ |
8511425
60.2 ٪ |
26٪ |
دوره دوم 20 مرداد 60 |
محمد علی رجایی |
12770050 |
90٪ |
عباس شیبانی |
658498 |
4.53٪ |
12111555
85.47% |
40٪ |
دوره سوم 10 مهر 60 |
آیت الله سید علی خامنهای |
15905987 |
95٪ |
علی اکبر پرورش |
348294 |
2.67٪ |
15557693
%92.33 |
45٪ |
دوره چهارم 25 مرداد 64 |
آیت الله سید علی خامنهای |
12205012 |
85٪ |
محمود کاشانی |
1402953 |
9.85٪ |
10802059
75.15% |
35٪ |
دوره پنجم 6 مرداد 68 |
اکبرهاشمی رفسنجانی |
15550528 |
94٪ |
عباس شیبانی |
635165 |
3.86٪ |
14915363
%90.14 |
44٪ |
دوره ششم 21 خراد 72 |
اکبرهاشمی رفسنجانی |
10566499 |
63٪ |
احمد توکلی |
4026879 |
23.97٪ |
6539620
39.03% |
13٪ |
دوره هفتم 2 خرداد 76 |
سید محمد خاتمی |
20138784 |
69.09٪ |
ناطق نوری |
7248317 |
24.86٪ |
12890467
44.23% |
19.09٪ |
دوره هشتم 18خرداد80 |
سید محمد خاتمی |
21654320 |
76.90٪ |
احمد توکلی |
4463372 |
16.47٪ |
17017948
%60.43 |
26.90٪ |
دوره نهم 3 تیر 84 |
محمود احمدینژاد |
17284782 |
61.82٪ |
هاشمی رفسنجانی |
10046701 |
35.93٪ |
7238081
25.89% |
11.82٪ |
دوره دهم 22خرداد88 |
محمود احمدینژاد |
24592793 |
62.46٪ |
میرحسین موسوی |
13338121 |
33.88٪ |
11254672
28.58% |
12.46٪ |
دورهیازدهم 24خرداد92 |
حسن روحانی |
18613329 |
50.71٪ |
محمد باقر قالیباف |
6077292 |
16.56٪ |
12536037
34.15% |
0.71٪ |
روسای جمهور ایران چند رای با رقیبان خود اختلاف رای داشته و درصد رای آنها چقدر از حد نصاب مورد نیاز برای رئیس جمهور شدن بالاتر بوده است؟ا
نتخابات ریاست جمهوری در همه دنیا با آمارها و ارقام جالبی همراه است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.با همین رویکرد نگاهی آماری به میزان رای روسای جمهوری ایران با توجه به فاصله رای آنها با نفر دوم در انتخابات هر دوره و همچنین میزان درصد رایی که بالای حدنصاب (50 ٪ بعلاوه یک رای) کسب شده است، داشته ایم.